Nog een rondje tempels kijken... bezoek aan Koh Ker

17 juni 2016 - Kuleaen, Cambodja

17 juni - Vandaag staat een rit met de auto op het programma, naar een tempelcomplex van voor de tijd van Angkor Wat, zo'n dikke 100 kilometer naar het noorden. Aangezien Tukkie geen rijbewijs heeft, worden de honneurs waargenomen door Jimmy, de schoonbroer van. Onze arme sukkelaar komt ons oppikken met...een Lexus! Ok, wat gedateerd want nog met een cassettespeler maar toch, lederen interieur en hout ingelegd... Jimmy-boy is in elk geval een pak stiller dan Tukkie waardoor we ons volledig op de weg kunnen richten...postkaartzichten vliegen voorbij en langzaam wordt het landschap wat heuvelachtiger.

Jimmy B stopt aan een controlepost en ...5 dollar per persoon...in return stopt hier ook het asfalt. Een bordje aan de kant herinnert ons aan het feit dat de regio sinds kort ont(land)mijnd is...op de paden blijven is aanrader tenzij je nood hebt aan een nieuw been of zo...een vergeten mijntje kan de vakantie gevoelig inkorten.

We hotsen en knotsen wat verder tot we op een soort van parkeerplaats aankomen. Jimmy B had blijkbaar van Tukkie gehoord dat we hem af en toe op een hapje en een drankje trakteerde...ondanks hij bij de start te horen had gekregen dat we goed hadden ontbeten, hengelde hij achter nog een ontbijt...Lexus B mocht op eigen kost zijn buikje gaan vullen, wij gingen de tempel bekijken.

Aanvankelijk leken we aangekomen op een soort bouwwerf...een legospeeltuin voor gevorderden met flinke blokken, tot we plots voor een heuse piramide stonden, (wordt hier "Prang" genoemd) sterk gelijkend op die van de Maya's in Zuid-Amerika. Aan de zijkant staat een houten staketsel met 165 treden tot aan de top...geen sinecure in dit vochtige haardrogerklimaat. Halverwege hangt er een bordje met verzoek niet over de balustrade te springen...rare jongens die Cambodjanen!

Boven op de top stond vroeger een "Lingam", een soort van fallus-achtig constructie, van (volgens sommige hier) wel 15 meter hoog. Daar is momenteel dus niets meer van te zien...de goden hebben hun pietje binnen gezet tegen zonnebrand denk ik... Soit, boven op de top is er een schitterend uitzicht over het woud en de omgeving.

Terug in de auto, stoppen onderweg nog bij een aantal tempels, welke hoofdzakelijk in het teken stonden van de vruchtbaarheid. Zo'n Lingam staat op een vierkanten stenen bekken dat uitmond op een "teut". Op de Lingam stroomde water, uit een bron of zo, en liep vervolgens via het bekken uit de teut waar het opgevangen werd en door dames met een babyverlangen werd opgedronken, waarna ze extra vruchtbaar zouden zijn.

Vraag van Cindy: Heeft elke tempelier een fallus? You stupid woman...tuurlijk want dat waren allemaal MANNEN! Frons op haar voorhoofd (...dwarrel...Euro valt...) onnoezel manneke elke tempel hier!!!

Van Koh Ker rijden we 60 kilometer verder naar Boëng Mealea...B wil 10 dollar extra voor de omweg...uiteraard eerst de kassa passeren en dan pas tempelke kijken...en wat voor ene...je waant je helemaal Indiana Jones...de tempel is nog gedeeltelijk overwoekerd, de archeologen hebben hier duidelijk nog niet alle blokskes in de goede volgorde kunnen leggen waardoor je hier letterlijk over muren en blokken moet klimmen...ware het niet zo heet, real fun!

Na deze tempel houden we het voor gezien en vragen zure Jim om ons terug naar het hotel te voeren. Bekaf blijven we de rest van de middag in het resort...plonske, slaapke, bekke luieren ...

's Avonds zien we Tukkie terug om ons naar het centrum van Siem Reap te brengen, waar we in bar The Sun genieten van een drinkske en een knabbelke

1. Jasna:
    20 juni 2016
    Prachtig gewoon!!! Als ik die foto's nogmaar zien valt menne teut open! Zo mooi! Lijkt wel gewoon dikke photoshop van een fotoke opt internet en olle der zelf ff snel opgeplakt! En denk als je der int echt voorstaat dat het gewoon te mooi voor woorden is! Geniet er maar van,( ff roet int eten gooien...), want binnen een dikke 6 dagen sta ik te wachten op Zaventem om jullie op te pikken om te begeleiden naar het moeras Antwerpen Dikke kus meneer worteltjes, den tisse, I'tje en jasja